Vi boktipsar och prickar av Göteborgarnas promenadguides 123 tips. All photos are my own /Hannele L.

4 maj 2008

Skändla

Fin skogspromenad med många forntidsminnen.Hisingens största stenröse, gräns mellan Sverige och Norge.Stigarna är tydligt markerade, men inte helt rollator-vänliga.Uppe vid fornborget är det mysigt att stanna på fika.På våren är det så vackert med alla vitsippor.Man kan se över Säve, Öxnäs, Bärby.Mossiga Måsedammen var ganska torrlagd.Resterna av Johannes Nykoms lilla stuga, dit han flyttade 1874.Vattenkälla var viktig nära boningshuset.Skändla Hembygsgård är kulturminnesmärkt.

4 kommentarer:

Filifjonkan 1 sa...

Sådär ja nu har Filifjonkan varit på kvällspromenad vackert var det med solen so sken

Inkivääri sa...

HIenoja maisemia:)

Anonym sa...

Vilka fina promenader du tar oss med på, för mig i helt okänd terräng. Bra idé med en promenadblogg. Själv funderar jag på en stegblogg så kanske jag kommer igång igen med min stegräknare.

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, visst är det vackert och speciellt vid ljumma kvällspromenader.

Inkivääri, eikö olekin.

Annebelle, jag tappade alltid min stegräknare, har blivit lite lat, sonen säger att jag ska promenera oftare.