Vi boktipsar och prickar av Göteborgarnas promenadguides 123 tips. All photos are my own /Hannele L.

16 mars 2008

Krokängsparken

Så här ser det ut sett från Göteborg.En gammal park från varvstiden,
man ser Eriksbergskranen, när träden avlövade.Man kan sitta på bänken och betrakta nybygget.Hit borde man komma senare på våren.Fin utsikt på berget över Älvsborgsbron och Göteborg.Är det någon som har något att berätta om den gamla eken?Varför har man satt pinnar i en ring?Kanske öppet bara, när Eriksbergs IF har matcher?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag var där igår på 'ollon'-äventyr:)

http://metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.4666507

Hannele på Hisingen sa...

Monica, visst är det en fin park, med bra utsikt.

key sa...

Hejsan!

Vi bor i området och när vi flyttade dit var de uppstickande pinnarna sammanflätade med horisontella mindre grenar ungefär som en jättestor korg, eller hage som jag och min fru tror att det varit.

Om jag inte missminner mig finns det tre sådana ringar.

Nej, nu skall jag ner i nämnda park och dansa kring midsommarstången!

Glad Midsommar!

Ard Vromans sa...

Jag vet vad de pinnar är till för. Och jag ska avslöja det också. Det är riktigt att det var en slags jätte korg tidigare. Meningen var att man inte skulle rensa någonting inuti de här ringar. De skulle vara helt orörda för mänslig påverkan för att se vad som hände där med växligheten. Hur det gick vet jag inte. Kanske det finns en rapport om det på Park & Natur.
Nästa gång ni går en promenad i den ostliga delen, gå då utmed berget och spana in ett träd som står bara någon meter från en bergsvägg ungefär där bild nr 2 är tagen. Titta då noga i klyckan där stammen delar sig i 3 grenar. Vad ser du där? Första rätta svar bjuder vi på ficka där invid trädet.
Hunden och jag.

Anonym sa...

I den gamla Eken kunde vi ,som var barn på 50-60:talet krupa in och gömma oss,när vi var på väg till skolan (Bräckeskolan).Det fanns även en lika stor Ek,som vi kallade "lineträ`t".lite längre söderut,i backen,där hängde det ett lina som vi barn "linade" i,Det var det /Thommy Schyberg då,,,,,,,,,,,, Bautastensgatan 14 A